Binnensteden emissievrij, maar is dit realistisch?

Op 1 januari 2025 krijgen we te maken met zogenaamde emissievrije zones. Vanaf deze datum moeten transportbedrijven rijden met emissievrije voertuigen als zij nog alle delen van de steden willen bereiken. Veel binnensteden worden emissievrij en dat betekent dat niet alle voertuigen hier welkom zijn.

Wordt er met een niet-emissievrij voertuig gereden in een emissievrije binnenstad? Dan kunnen er boetes worden uitgeschreven. Het is dus belangrijk dat alle transportbedrijven ervoor zorgen dat het wagenpark op deze verandering wordt afgestemd. De grote vraag is of de plannen haalbaar en realistisch zijn.

Veel bedrijven gaan het niet op tijd redden

Het klinkt vrij gemakkelijk: een wagenpark emissievrij maken. In de praktijk is dit niet zo eenvoudig. Veel bedrijven hebben een flinke financiële slag om de oren gehad door de coronacrisis, waardoor er onvoldoende financiële middelen voor handen zijn om het wagenpark aan te passen. Zo zijn er meer redenen die bedrijven hebben om de plannen als onrealistisch te zien. Bij logistiek is een goede planning natuurlijk van cruciaal belang. Slechts drie op de tien bedrijven kunnen aangeven wél op tijd klaar te zijn voor de komst van de emissievrije zones in de binnensteden. Dit betekent dat bijna driekwart van de Nederlandse bedrijven niet op tijd klaar is voor een emissievrije stadslogistiek. Zij geven dan ook aan dat de planning, zeker in deze tijd, gewoonweg niet realistisch is. 

Groot probleem ligt ook bij de actieradius

Het is zeker niet alleen de financiële kant van het verhaal wanneer we kijken naar de eigenlijke verplichting van het emissievrij maken van een wagenpark. Voor veel bedrijven is het ook lastig om een juiste weg te vinden in het werken met een actieradius. De Albert Heijn is hier een goed voorbeeld van. Deze supermarkt besloot eerder al om diverse filialen, waaronder Utrecht en Amsterdam, te bevoorraden met elektrische trekker-trailers. Hier ontstond al snel de ontdekking dat het vrij complex is om de dagelijkse praktijk aan te passen op de beperkte actieradius van de grote wagens.

Pilot met DAF voertuigen voor supersnelle oplaadtechniek

Transporteurs die hele dagen op de rit zijn, merken dat het niet realistisch is om het hele wagenpark emissievrij te maken. Zij kunnen elektrisch bij lange na niet hetzelfde aantal kilometers rijden dan zij nu op diesel doen. Meerdere grote partijen, waaronder Simon Loos, VDL en Peter Appel, nemen deel aan een pilot met DAF voertuigen. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van een supersnelle oplaadtechniek. Meerdere DAF modellen zijn bij de pilot betrokken. Het gaat om twee CF Hybrids en drie CF Electrics. Het mag gezegd worden dat de aanschafprijs van deze voertuigen aanzienlijk hoger ligt dan vergelijkbare dieselwagens.

Zorgen om bezorging van bestellingen

Veel ondernemers die gebruik maken van transportservices maken zich zorgen om bestellingen. Komen deze straks nog wel op tijd aan? Gaat er binnen de eigen processen iets veranderen? Van de Scheur Logistiek geeft u graag duidelijkheid en neemt zorgen weg. Wij vertellen u graag meer over hoe wij met de opkomende emissievrije zones omgaan. Neem gerust contact met ons op.