E-commerce transport: denk aan deze 10 aspecten!

Bij e-commerce transport wordt er vaak uitsluitend gedacht aan het vervoer van een bestelling van webwinkellocatie naar de klant. Toch is dit zeker niet het hele proces. Er gaat nog een heel proces aan vooraf waar ook transport bij komt kijken. Denk niet alleen aan het transport van producten of grondstoffen van A naar B, maar ook aan intern transport, zoals in het magazijn.

Waar moet u nu allemaal rekening mee houden bij e-commerce transport? Wij geven u inzicht in 10 belangrijke aspecten. Doe er uw voordeel mee! Heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op!

1. Inkoop en productie van goederen

Verkoop begint natuurlijk met inkoop. U moet kant-en-klare producten inkopen om te verkopen, of u koopt grondstoffen in voor de productie van goederen om te verkopen. Er komt altijd eerst iets binnen voordat het er weer uit kan. Dit valt uiteraard ook onder e-commerce transport. U moet erop kunnen vertrouwen dat alles tijdig in huis is om de processen goed door te laten lopen.

2. Optimaal magazijnbeheer

Wat binnenkomt heeft een plek nodig. Het is daarom belangrijk om voldoende ruimte te hebben en alle middelen in huis te hebben voor een professioneel magazijnbeheer. In het magazijn vinden natuurlijk ook transporten plaats, ook wel interne logistiek. Er zijn in de meeste gevallen heftrucks en reachtrucks aanwezig, maar ook rolcontainers, steek- en palletwagens, pompwagens en andere middelen om zaken te verplaatsen. Hier komen vanzelfsprekend alle zaken op het gebied van ruimte, organisatie, administratie en planning nog bij.

3. Online verkopen

Het spreekt voor zich dat online verkopen niet vanzelf gaat. U heeft hiervoor een verkoopkanaal nodig. In de wereld van e-commerce gaat het dan in de meeste gevallen uiteraard om een webwinkel. Deze webwinkel moet niet alleen alle beschikbare producten tonen, maar heeft ook verkoopteksten, categorieteksten en productteksten nodig. Het is belangrijk om te promoten en ervoor te zorgen dat mensen u vinden voordat de online verkopen op gang komen. Het gaat om het effectief transporteren van informatie naar de potentiële klant.

4. Planning van de transporten

Zeker in deze tijd is het belangrijk om klanten bepaalde beloften te kunnen doen met betrekking tot het transport. Kiest u voor levering op de volgende werkdag, voor same day delivery of misschien wel voor levering binnen 3 dagen? Het is belangrijk om hierbij te kijken naar wat het best bij uw doelgroep past. Daarnaast moet de transportplanning hier volledig op worden aangepast. Vertragingen laten de klanttevredenheid snel afnemen.

5. Bestellingen klaarmaken voor verzending

Wanneer een bestelling binnenkomt, dan moet deze uiteraard snel en efficiënt worden klaargemaakt. Het proces voor orderpicking moet goed en logisch georganiseerd zijn, zodat orders op een vlotte en logische manier kunnen worden verzameld. De routing in het bedrijf moet optimaal zijn voor orderpicking om te voorkomen dat er belangrijke tijd verloren gaat. Bij het klaarmaken van bestellingen komt veel kijken, buiten het verzamelen om. Denk aan verpakken, administratie, labelen en een goede verwerking in de software. Het moet duidelijk zijn wat eruit gaat.

6. Het e-commerce transport naar de klant

Bestellingen die klaar zijn om naar de klant te gaan, moeten op de juiste wijze naar de klant worden vervoerd. Als webwinkeleigenaar heb je hier meerdere keuzes in. Je kunt voor elke zending gebruik maken van een andere vervoerder, waarbij gekeken wordt naar welke vervoerder het best bij de specifieke zending past. Het is ook mogelijk om gebruik te maken van een vaste vervoerder, zoals Van de Scheur Logistiek, waarbij u van meer voordelen profiteert. Met een vaste vervoerder bespaart u op de kosten.

7. De klant op de hoogte houden

Klanten willen in deze tijd weten wanneer hun bestelling onderweg is en wanneer zij deze aan de deur kunnen verwachten. Dit betekent dat u goede en betrouwbare software op het gebied van track and trace nodig heeft. Elke bestelling moet optimaal traceerbaar zijn, zowel voor de klant als voor u zelf. Het e-commerce transport van uw locatie naar de locatie van de klant moet goed te volgen zijn en elke stap die daartussen plaatsvindt moet inzichtelijk zijn.

8. Retourzendingen organiseren

Klanten van uw webwinkel hebben wettelijk het recht om een product of volledige bestelling te retourneren binnen een termijn van 14 dagen. Is een klant niet tevreden, om welke reden ook, dan mag iets worden teruggestuurd. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd en een klant hoeft hier geen specifieke reden voor op te geven. Als webwinkeleigenaar krijgt u eigenlijk altijd met retourzendingen te maken. Hier komt uiteraard ook weer e-commerce transport bij kijken, waarbij het gaat om de organisatie van de route van de klant terug naar uw magazijn.

9. Verwerking van retourzendingen op locatie

Het transport van retourzendingen moet geregeld worden, maar daarna moet er weer een heel proces op uw locatie plaatsvinden. Er moeten processen worden georganiseerd voor onder meer voorraadbeheer, ontvangst van retourzendingen, verwerking, magazijnplanning en administratie. Geretourneerde bestellingen moeten weer worden uitgepakt, gecontroleerd op kwaliteit en volledigheid, opnieuw worden opgeslagen of misschien wel terug worden gestuurd aan een leverancier. Binnen dit proces komen meerdere vormen van transport kijken, zowel intern als extern.

10. Monitoren van klanttevredenheid

Wanneer een klant eenmaal een aankoop heeft gedaan, en alles met betrekking tot die aankoop is afgerond, dan is het natuurlijk belangrijk om de kans te vergroten dat de klant voor een volgende aankoop terugkomt. Met het oog daarop moet de klanttevredenheid worden gemonitord. U wilt de ervaringen van de klant weten, zodat u goede inzichten krijgt in eventuele verbeterpunten.

Van de Scheur Logistiek voor uw e-commerce transport

Wanneer u op zoek bent naar een ervaren, betrouwbare partner voor uw e-commerce transport, dan bent u aan het juiste adres bij Van de Scheur Logistiek. Wij kunnen niet alleen de juiste services op het gebied van transport bieden, maar bieden u ook tal van mogelijkheden op het gebied van fulfilment. Zo kunnen wij uw producten opslaan in ons warehouse, labelen, orderpicken en klaarmaken voor verzending. Dit biedt u meer ruimte om te focussen op de groei en ontwikkeling van uw webwinkel. Wilt u meer weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact met ons op!