De grootste logistieke uitdagingen in de e-commerce
De e-commerce is de afgelopen jaren explosief gegroeid. De hebben er eindeloos veel webwinkels bij zien komen, van heel groot naar de kleine shops met een relatief klein aanbod. Webwinkeleigenaren komen in deze tijd voor steeds grotere uitdagingen te staan. Consumenten zijn meer gewend geraakt aan het online winkelen en zijn hierdoor steeds hogere eisen gaan stellen. Dit zorgt ervoor dat meer webwinkels voor aanzienlijke logistieke uitdagingen komen te staan. Wij nemen deze uitdagingen met u door én bieden de beste oplossingen.
1. Snelheid en betrouwbaarheid van leveringen
Voorheen vonden consumenten het nog heel normaal om bij een online bestelling een aantal dagen te wachten op de levering. Dit is er in deze tijd niet meer bij. Steeds meer consumenten verwachten dat de bestelling binnen 24 uur geleverd wordt. Het is zelfs al zo dat de vraag naar same day delivery, dus bestellen en bezorgen op dezelfde dag, sterk aan het toenemen is. Om snelle en betrouwbare leveringen te kunnen garanderen heeft een webwinkel efficiënte en flexibele logistieke processen nodig. Vertragingen en incorrecte leveringen hebben vaak een directe negatieve impact op de klanttevredenheid. Veel webwinkels hebben moeite met het voldoen aan de steeds hogere eisen van consumenten. Wij bieden fulfilment services die ervoor zorgen dat webwinkels hun beloften wél waar kunnen blijven maken.
2. Voorraadbeheer en opslag
Een goed voorraadbeheer is heel belangrijk voor een webwinkel. Onverwachte veranderingen in de vraag mogen niet voor problemen zorgen. Piekperiodes moeten goed worden georganiseerd en de voorraden moeten voortdurend op peil gehouden worden. Toch is dit voor veel webwinkels niet altijd mogelijk. Zeker bij grotere voorraden kunnen er snel opslagproblemen ontstaan. Daarnaast zien we ook dat er makkelijker problemen met de orderverwerking ontstaan. Dit verhoogt de kosten én het risico op teleurstellingen bij klanten. Bij Van de Scheur Logistiek bieden we uitgebreide fulfilment services, waaronder ook opslag in ons moderne warehouse, orderverwerking en verzending.
3. Het organiseren van een retourprocedure
Veel webwinkels groeien en dat is natuurlijk positief. Met deze groei komt wel een nadeel mee. Vaak betekent dit namelijk ook dat het aantal retouren omhoog gaat. Voor de klanttevredenheid is het heel belangrijk dat retourprocedures snel en goed georganiseerd worden afgehandeld. Voor ondernemers brengt dit vaak wel hoge operationele kosten met zich mee en precies hier ligt de uitdaging. Wij bieden de juiste oplossingen voor een efficiënte retourlogistiek.
4. Schaalbaarheid en flexibiliteit
Webwinkels moeten zich in meerdere perioden van het jaar flexibel op kunnen stellen. Dit is nodig in de piekseizoenen, maar bijvoorbeeld ook rondom feestdagen en Black Friday. Dan kunnen er tussentijds ook nog eigen speciale promoties plaatsvinden die zorgen voor extra drukte. Veel webwinkels hebben (nog) geen flexibele logistieke partner die op kan schalen wanneer dit noodzakelijk is. Bij Van de Scheur Logistiek kunt u wel altijd rekenen op schaalbare oplossingen. Wij zorgen ervoor dat u in de drukste periodes over de juiste capaciteit beschikt.
5. Duurzame logistiek
Webwinkels moeten ook hun steentje bijdragen als het gaat om duurzaamheid. Dit is niet alleen belangrijk voor het milieu. Dit is ook belangrijk omdat klanten er steeds meer waarde aan hechten. Steeds vaker controleren consumenten of een webwinkel ‘groen’ werkt. Hierbij kijken consumenten naar duurzaam verpakkingsmateriaal en bijvoorbeeld naar de duurzaamheid van het transport. Webwinkels kunnen zelf vaak moeilijk inspelen op de toenemende vraag naar duurzame leveringen. Wij kunnen dit wel en dragen bij aan het groenere imago van uw webwinkel.
Van de Scheur optimaliseert uw webwinkel logistiek
Bij Van de Scheur Logistiek bieden we alle oplossingen die webwinkeleigenaren nodig hebben om de belangrijkste uitdagingen uit de weg te gaan. U kunt bij ons niet alleen voor de juiste transportoplossingen terecht. Wij bieden ook mogelijkheden op het gebied van fulfilment. Deze diensten dragen bij aan een schaalbare en soepele bedrijfsvoering. Als ondernemer kunt u weer gaan focussen op de groei van uw webwinkel. Bent u benieuwd naar wat wij precies voor u kunnen doen? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.