Logistiek van uw webshop zelf doen: 5 tips

Het regelen van de logistiek van een webwinkel is niet altijd eenvoudig. Zeker wanneer de webshop groeit en u te maken krijgt met grotere voorraden en meer bestellingen, kan het lastig worden om de logistiek goed op orde te houden. Van de Scheur Logistiek geeft u graag 5 praktische tips om de logistiek van uw webshop zelf te doen.

1. Stel een effectief plan op

Alles begint altijd met een plan, een bepaalde structuur waarop u al uw handelingen kunt baseren. Logistiek draait in de basis vooral om planningen. U heeft een goed plan nodig, waarin u alle belangrijke factoren opneemt, zodat u daarmee aan de slag kunt om vooruit te plannen en alles voortdurend goed op orde te houden. Een goed plan elimineert ook diverse tegenslagen, zoals vertragingen in de supply chain.

2. Houd altijd rekening met calamiteiten

Onvoorziene omstandigheden zijn vaak lastig in te calculeren. Het nadeel is wel dat veel van deze onvoorziene omstandigheden direct kunnen zorgen voor grote problemen op het logistieke vlak. Hoe regelt u alles als er brand uitbreekt, als u te maken krijgt met inbraak en diefstal, als er ineens waterschade ontstaat of bijvoorbeeld als uw grootste leverancier failliet gaat? Stel een plan op dat direct in werking kan treden wanneer u te maken krijgt met calamiteiten en onvoorziene omstandigheden.

3. Vertrouw op de juiste professionals

Doet u alles alleen? Dan is het belangrijk om zelf volledig op de hoogte te zijn van alle mogelijkheden en beperkingen in de wereld van logistiek. Heeft u iemand in dienst voor de logistieke zaken? Stel dan zeker dat dit een professional is waar u in alle gevallen op kunt vertrouwen, dus ook in die situaties waarin er ineens nood aan de man is. Een goede professional weet bijvoorbeeld welke stappen er nodig zijn om binnen zeer korte tijd een nieuwe leverancier te vinden of om snel te kunnen schakelen als er iets mis gaat in het warehouse.

4. Automatiseer zo veel mogelijk

Automatisering is iets waar u in deze tijd echt alle aandacht aan moet besteden. Hoe groter uw webwinkel wordt, hoe lastiger het wordt om alles bij te houden. Automatisering kan de nodige tijdsbesparing opleveren die u nodig hebt om alles in goede banen te leiden. Zorg voor een goed wagenpark, voor de beste oplossingen op het gebied van opslag en natuurlijk ook op het vlak van voorraadbeheer. Gebruik de juiste systemen, en controleer regelmatig of er niet al betere en snellere oplossingen beschikbaar zijn op de markt.

5. Blijf optimaliseren

Uw webwinkel groeit en dat betekent dat het steeds lastiger wordt om de logistiek op orde te houden. Het is belangrijk om te blijven optimaliseren. Gaat er iets mis? Neem de situatie onder de loep, analyseer, ontdek de fouten en zorg direct voor verbetering. Bespreek met regelmaat waar de obstakels zich bevinden en zoek naar de beste oplossingen.

Wordt de logistiek u echt te veel?

Als webwinkeleigenaar wilt u vooral focussen op het laten groeien en ontwikkelen van uw webwinkel. De logistiek is niet iets waar u te veel tijd aan wilt besteden. U wilt uw waardevolle tijd vooral investeren in de toekomst van uw webshop. Toch, de logistiek vraagt om steeds meer tijd en aandacht.

Van de Scheur Logistiek staat voor u klaar met een totaaloplossing, aangepast aan uw specifieke behoeften. Zo realiseren wij niet alleen transporten, maar u kunt ook bij ons terecht voor opslag van voorraden. Wij zijn de fulfilment partner die u nodig heeft als de logistiek u echt te veel wordt. Wilt u meer weten? Natuurlijk kunt u altijd contact met ons opnemen voor meer informatie en advies.