Marketing en logistiek zijn géén twee losse afdelingen

Marketing en logistiek worden vaak gezien als twee afdelingen binnen een bedrijf die weinig met elkaar te maken hebben. Juist het gebrek aan communicatie tussen deze twee afdelingen kan ervoor zorgen dat de klanttevredenheid snel daalt. Om een optimale klanttevredenheid te bereiken, is het juist heel belangrijk om marketing en logistiek niet als twee losse afdelingen te zien, maar als gekoppelde afdelingen die sterk van elkaar afhankelijk zijn.

In dit artikel lees je hoe we bij Van de Scheur aankijken naar de rol van marketing in het gehele logistieke proces. Benieuwd naar onze unieke aanpak? Neem contact met ons op!

Grote prestaties leiden tot slechte prestaties

De marketingafdeling is onder meer verantwoordelijk voor het bedenken en inzetten van acties en aanbiedingen. Wanneer deze afdeling een topprestatie levert, dan zorgt dit voor een boost in de verkopen. Een grote prestatie! Is er niet met de logistieke afdeling gecommuniceerd over deze actie? Dan is deze afdeling niet voorbereid op deze sterke toename aan verkopen, waardoor de logistieke planning misloopt.

Als de communicatie tussen de twee afdelingen ontbreekt, dan leidt een goede prestatie van de marketingafdeling dus tot een slechte prestatie van de logistieke afdeling. Een belangrijke vraag is wel of de schuld in dit geval moet worden neergelegd bij de logistieke afdeling. Het feit blijft wel dat te lange levertijden zorgen voor klantenverlies.

Klantenverlies door te lange levertijden

De marketingafdeling zet een promotie in met de garantie op levering de volgende werkdag of, wat steeds vaker gebeurt, een promotie in combinatie met same day delivery. Wanneer de logistieke afdeling hier niet van op de hoogte is, dan is het risico sterk aanwezig dat deze afdeling helemaal niet aan deze belofte richting de klant kan voldoen. In de praktijk gaat dit vaker mis.

Het gevolg is dat de klant de bestelling later ontvangt dan verwacht, waardoor de promotie ook direct alle kracht verliest. De klant is daarmee niet langer tevreden over de actie én niet tevreden over de levertijd. Te trage leveringen zijn volgens de consument van nu één van de grootste frustraties bij het online shoppen. Uiteindelijk zorgt de ontbrekende communicatie tussen marketing en logistiek voor het verlies van klanten, die volgende keer liever voor de concurrent kiezen.

Marketing en logistiek moeten als één functioneren

Om een optimale klanttevredenheid te bereiken is het bieden van geweldige promoties niet voldoende. Er moet ook aan de beloften worden voldaan die bij deze promoties horen, en daar is de logistieke afdeling verantwoordelijk voor. Daarom is het belangrijk dat marketing en logistiek als één functioneren. Een optimale communicatie is onmisbaar, evenals een goede samenwerking.

Er moet samen worden vastgesteld wat wel en niet werkt, en vooral ook wanneer iets wel en niet werkt. KPI’s en data moeten onderling worden gedeeld, bekeken en beoordeeld. De marketingafdeling kan geen actie op een product zetten waarvan de voorraad onvoldoende is, bijvoorbeeld.

Van de Scheur Logistiek zorgt voor optimale prestaties

Marketing en logistiek kunnen makkelijk, snel en efficiënt met elkaar communiceren middels een WMS, ook wel een Warehouse Management System. Dit is een gesloten systeem waarin alle inzichten en overzichten aanwezig zijn om samen de juiste keuzes te kunnen maken.

Van de Scheur Logistiek werkt met een zeer modern WMS dat eenvoudig aan uw systemen kan worden gekoppeld. Wij kunnen u volledig ontzorgen en garanderen een optimale klanttevredenheid op het logistieke vlak. Wilt u meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en advies. Wij helpen u graag verder.