8 Tips voor een geslaagde Black Friday sale!

De Black Friday sale is nu echt helemaal ingeburgerd in Nederland. Black Friday komt uit Amerika en bestaat officieel uit slechts één dag, maar in ons land zijn er al bedrijven die er een hele week of zelfs een hele maand van maken. Gedurende de Black Friday sale kunnen klanten producten tegen vaak extreem hoge kortingen kopen. Hoe zorgt u als ondernemer nu voor een geslaagde Black Friday sale?

Hoe gaat u om met een piek in de verkoop en hoe zorgt u voor een snelle verzending? Het team van Van de Scheur Logistiek uit Vianen is ieder jaar goed voorbereid op Black Friday en zorgt voor een snelle afhandeling van alle orders in ons warehouse. In dit artikel geven wij graag 8 tips aan webshop eigenaren.

1. Begin op tijd met de promotie

Wilt u deelnemen aan Black Friday? Zorg er dan voor dat het ruim vooraf bekend is wanneer deze periode bij uw bedrijf start. Dit voorkomt dat mensen nu iets kopen voor 100 euro en dat zij het morgen hadden kunnen kopen voor 50 euro, alleen omdat dan de Black Friday sale in is gegaan zonder dat dit bekend was. Dit zorgt voor veel boze gezichten en komt uw reputatie niet ten goede. Het is goed om in de eerste week van november al te starten met het aankondigen van de Black Friday sale. Dit is direct een leuk opwarmertje voor uw klanten.

2. Bereid u goed voor op de extra drukte

Extra drukte vraagt om extra inzet én extra voorraad. Het is belangrijk om zo veel mogelijk te voorkomen dat klanten teleurgesteld raken, bijvoorbeeld omdat het product uitverkocht is of omdat de levertijd ineens een stuk langer is. Zorg voor extra voorraad, voor extra personeel en voor een optimale voorbereiding op de drukte. Dit kan een groot deel van de mogelijke teleurstellingen bij klanten voorkomen.

3. Maak gebruik van aangepaste verpakkingen

Besteed extra aandacht aan de verpakkingen tijdens de Black Friday sale. Zorg voor duurzame verpakkingen, verpakkingen die heel makkelijk te retourneren zijn en die opvallen tussen al die andere pakjes. Maak indruk met uw verpakking en dit zal de klanttevredenheid boosten. Natuurlijk is het nóg beter om gewoon altijd gebruik te maken van verpakkingen waar klanten blij van worden.

4. Zorg voor eerlijke kortingen

Al meerdere bedrijven hebben deze fout gemaakt en merken hier lange tijd de negatieve gevolgen van: valse kortingen. Hiermee bedoelen we dat een product van 99 euro tijdens de Black Friday sale ineens met een enorme korting wordt verkocht tegen de prijs van 109 euro. Het is ook niet de bedoeling om de prijzen van producten in de weken voorafgaande aan Black Friday te verhogen, zodat deze tijdens de Black Friday sale kunnen worden verkocht tegen de reguliere prijs. Dergelijke ‘kortingen’ kunnen u duur komen te staan. Er zijn bedrijven die permanente imagoschade hebben opgelopen door dergelijke acties. Houd uw kortingen eerlijk.

5. Communiceer mogelijke vertragingen

Bent u al goed bekend met Black Friday sales bij uw bedrijf? Dan kunt u waarschijnlijk goed inschatten hoe druk het zal worden. Hier kunt u zich op instellen. Gaat u voor het eerst deelnemen aan een Black Friday sale? Dan weet u niet wat u moet verwachten. U kunt ervoor kiezen geen extra hulp in te schakelen, met het risico dat niet alles op tijd kan worden afgehandeld. U kunt ook 10 extra krachten inschakelen en ontdekken dat u er aan één meer dan genoeg had gehad. Zonde! Als u niet goed weet wat u moet verwachten, dan is het lastig om te garanderen dat alles binnen 24 uur geleverd wordt, bijvoorbeeld. Dek uzelf in door aan te geven dat de drukte mogelijk zorgt voor enige vertraging.

6. Zorg ervoor dat retourneren eenvoudig is

Black Friday sale is voor veel consumenten ‘magisch’. De prijzen lijken ineens allemaal aantrekkelijk en ineens wil iedereen alles hebben. En dan komt ineens de kater… Mensen hebben te veel gekocht of hebben een pure impulsaankoop gedaan. Kortom, u krijgt met retouren te maken. Het is belangrijk om het retourneren voor de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Dit doet u bijvoorbeeld door gebruik te maken van verpakkingen die zijn voorzien van een retoursluiting.

7. Vul de voorraden tijdig aan!

Wacht niet tot het laatste moment met het analyseren van uw magazijn en het aanvullen van de voorraden. Er kunnen altijd problemen ontstaan die ervoor zorgen dat de leverancier niet op tijd aan u kan leveren. In de transportwereld is sprake van grote drukte en hierdoor ontstaan vertragingen. Dit geldt nog meer wanneer uw goederen uit het buitenland of zelfs van buiten de EU moeten komen. Analyseer uw magazijn tijdig en vul de voorraden ruim op tijd aan wanneer dit mogelijk is.

8. Voeg een extraatje bij

Het is altijd goed voor de klanttevredenheid om een extraatje bij te voegen. Denk aan een tegoedbon of een waardebon, een kleine gadget of een persoonlijk bedankje. Het hoeft niet duur te zijn. Sterker nog, onderzoek laat zien dat een handgeschreven kaartje met een bedankje voor de bestelling de grootste indruk maakt. Dat hoeft niet veel te kosten. Wel kost het tijd, dus zorg ervoor dat u hier op tijd mee aan de slag gaat.

Wij helpen u graag door de Black Friday drukte heen

Bent u bang dat u opslagruimte te kort komt in de periode rond Black Friday? Staat uw voorraad wellicht al bij ons opgeslagen en wilt u laten ompakken naar Black Friday verpakkingen in deze periode? Bij Van de Scheur Logistiek helpen wij u altijd verder. Wij bieden de beste mogelijkheden voor opslag in ons warehouse én u profiteert van tal van aanvullende services. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies. Wij helpen u graag verder.