Trend in e-commerce: frustration free packaging

Frustration free packaging is een echte trend aan het worden in de wereld van e-commerce. Misschien komt het u als ontvanger van een pakket bekend voor. Het lijkt wel of ze op alle flappen van de doos secondelijm hebben gebruikt. U krijgt het pakket met geen mogelijkheid open zonder er een mes in te zetten of uzelf aan het karton te snijden. Of u maakt het pakket open om alleen maar te ontdekken dat er nog een doos in zit. Frustraties! Het is belangrijk om het uitpakken van een bestelling zo aangenaam en makkelijk mogelijk te maken voor de ontvanger. Zo is de trend van frustration free packaging ontstaan. Waar moet een verpakking dan zoal aan voldoen? Wij geven u graag meer inzicht.

De verpakking moet zo milieuvriendelijk mogelijk zijn

De focus op duurzaamheid wordt steeds sterker. Mensen willen milieuvriendelijke keuzes maken. Bestellen zij een duurzaam product? Dan loopt de frustratie hoog op als het product in eindeloos veel lagen plastic verpakt zit of als er veel meer plakband is gebruikt dan noodzakelijk. Het is belangrijk dat de verpakking zo duurzaam mogelijk is. Hiervoor wordt het best gekozen voor verpakkingen van mono-materialen.

Verpakkingen moeten makkelijk geopend kunnen worden

Deze namen we net al even als voorbeeld. We kennen eigenlijk allemaal wel de verpakkingen die niet op een makkelijke manier open te krijgen zijn. Er moeten scharen en messen aan te pas komen, minimaal. Een sneetje door snijdend karton of een gebroken nagel door het hard aan een doosdeel moeten trekken is niet vreemd in deze tijd, maar zorgt wel voor grote ontevredenheid en frustratie. Volgens de trend van frustration free packaging is het belangrijk dat verpakkingen makkelijk te openen zijn.

Het hoeft allemaal niet zo groot!

Voorheen konden bedrijven nog echt indruk maken op de ontvanger door een product te verpakken in een extra grote doos, als het even kon met mooie print. Zeer onvriendelijk voor het milieu en daarom niet meer de oplossing van vandaag. Grote pakketten worden niet gewaardeerd, zeker niet omdat veel pakketten bij de buren moeten worden afgeleverd, waar een grote doos alleen maar meer in de weg staat. Ook neemt een veel te grote doos onnodig veel ruimte in de bus in, en de busjes zitten al zo vol! De trend van vandaag is: hoe compacter, hoe beter.

Een verpakking moet wel sterk zijn

Het gebeurt meer dan eens dat pakketjes die worden ontvangen aan alle kanten beschadigd of gewoon al deels open zijn. Dit heeft in de meeste gevallen te maken met een gebrek aan kwaliteit van de verpakking. Volgens de frustration free packaging trend is het belangrijk dat een verpakking simpel én sterk is. Mensen vinden het bijzonder vervelend als verpakkingen beschadigd of open zijn.

Vulmateriaal moet ook milieuvriendelijk zijn

Heeft een product in de verpakking wat ruimte en is het belangrijk dat deze ruimte wordt opgevuld, zodat het product tijdens het transport beter beschermd is? Let dan ook op het vulmateriaal dat gebruikt wordt. Dit vulmateriaal moet op de eerste plaats milieuvriendelijk zijn. Opvullen met heel veel plastic is dan ook niet gewenst. Daarnaast is het ook niet prettig als de vulling veel rommel maakt, zoals kleine bolletjes piepschuim. 

Laat uw producten verpakken door Van de Scheur Logistiek

Niet alleen het uitpakken van geleverde producten kan frustraties opleveren. Ook het inpakken, verpakken en ompakken van producten kan de nodige frustraties opleveren. Van de Scheur Logistiek neemt u deze taak graag uit handen. U kunt uw voorraden niet alleen in ons warehouse opslaan, maar wij kunnen uw bestellingen ook gereedmaken voor verzending en bezorging. Uiteraard zorgen wij hierbij voor frustration free packaging. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij informeren en adviseren u graag.