Verpakkingstips voor e-commerce ondernemers: 6 stuks

Als e-commerce ondernemer wil je gebruik maken van de juiste, best passende verpakkingen voor bestellingen. U wilt er niet alleen voor zorgen dat producten veilig kunnen worden vervoerd naar uw klanten, maar u wilt ook tijd besparen op het verpakken van bestellingen. Hoe kunt u als e-commerce ondernemer nu beter, duurzamer en efficiënter omgaan met verpakkingsmateriaal? Wij geven u graag 6 tips.

1. Maak verpakkingsmateriaal herbruikbaar

Elke webwinkeleigenaar krijgt te maken met retourzendingen. Het is voor klanten prettig wanneer zij gewoon een goede doos of zak hebben om iets in te kunnen retourneren. Voor u als ondernemer is het prettig om zeker te zijn dat retourzendingen worden verstuurd door klanten in een verpakking die schade aan het product voor komt. Met het oog hierop is het daarom goed om te kiezen voor verpakkingsmateriaal dat door de klant hergebruikt kan worden voor het retour zenden van een (deel van een) bestelling.

2. Gebruik dozen met automatische bodem

Er zijn dozen die bij het openvouwen direct de bodem dichtvouwen. Aan deze zijde van de doos is dus geen tape meer nodig. Bij andere dozen moeten beide zijden van de doos worden voorzien van tape om een goede afsluiting te realiseren. U kunt veel tijd besparen door gebruik te maken van dozen met een automatische bodem. Deze dozen zijn ruim 10 seconden sneller klaar om gevuld te worden en over een hele dag gerekend levert dat gemakkelijk een uur tijdsbesparing op.

3. Zorg voor stevige dozen

Enkelgolfdozen zijn veel minder stevig dan dubbelgolfdozen. Het kan lijken alsof een enkelgolfdoos goed genoeg is voor een product, maar u heeft geen zicht op het hele proces naar de klant toe. Een vervoerder kan er zwaardere dozen op zetten, omdat dit voor de route praktischer is. Regen kan ervoor zorgen dat de doos heel snel verzwakt en een klein stootje kan al voor schade aan de doos zorgen. U wilt in alle gevallen voorkomen dat een doos onderweg beschadigd raakt. Maak daarom altijd gebruik van stevige dozen, zoals dubbelgolfdozen.

4. Maak verpakkingen makkelijk te openen

Verpakkingen die heel lastig te openen zijn voor particulieren leveren de nodige frustraties op. Het is belangrijk om het uitpakken van een bestelling voor de klant vooral zo plezierig mogelijk te maken. Ook dit heeft namelijk invloed op de klanttevredenheid. Een goede, sterke verpakking is van essentieel belang, maar het is wel belangrijk dat het uitpakken van de bestelling ook makkelijk blijft gaan voor de consument.

5. Verbruik zo min mogelijk opvulmateriaal

Het gebruik van opvulmateriaal in een doos kan essentieel zijn om het product in de doos te beschermen. Toch betekent dit niet dat het een goede oplossing is om zo veel mogelijk opvulmateriaal te gebruiken. Dit kost u extra geld en het levert de ontvanger extra frustratie op. Niemand vindt het prettig om een grote hoeveelheid bubbelplastic, schuimpjes of luchtkussentjes in de doos aan te treffen. Het begint daarom allemaal met het kiezen van het juiste formaat doos. Gebruik een zo klein mogelijke doos, zodat u zo min mogelijk opvulmateriaal hoeft te gebruiken.

6. Richt uw magazijn logisch in

Hoe groter uw assortiment, hoe belangrijker een logische inrichting van uw magazijn is. Orders moeten op een snelle en efficiënte manier kunnen worden verzameld. Het kost veel tijd wanneer medewerkers onnodig veel extra meters moeten afleggen omdat producten niet op een logische volgorde in het magazijn te vinden zijn. Komen er nieuwe producten bij in het assortiment? Zorg er dan voor dat deze direct een logische plek in het magazijn krijgen.

Laat Van de Scheur Logistiek alles voor u regelen

Naar mate uw webwinkel groeit, nemen de processen van orderpicking en het verzendklaar maken van bestellingen meer tijd in. Hierdoor houdt u als webwinkeleigenaar steeds minder tijd over om te focussen op de groei en ontwikkeling van uw webwinkel.

U kunt uw processen ook uitbesteden aan Van de Scheur Logistiek. Wij slaan uw voorraden op in ons warehouse, ontvangen uw orders en maken deze klaar voor verzending. De bestellingen worden vervolgens op afspraak met track and trace bij uw klanten geleverd. Wij bieden u tal van fulfilment services, zodat u weer kunt focussen op het ondernemen. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie en advies. Wij zijn u graag van dienst.