Voorraadbeheer lastige opgave voor organisaties

Voorraadbeheer is altijd al een puzzelwerk geweest voor veel organisaties. De laatste tijd hebben we gezien dat het allemaal nog veel erger kan. Zo kregen we te maken met tekorten, met vertragingen in de toeleveringsketen en tal van onzekerheden, zeker met betrekking tot producten die uit het buitenland moesten komen. De coronapandemie heeft ondernemingen over de hele wereld ontregeld, de Ever Given strandde in Egypte en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne – en de bijbehorende sancties – zorgen voor nog meer moeilijkheden. Niet heel vreemd dat voorraadbeheer voor veel organisaties een flinke uitdaging begint te worden.

Veel supply chains zijn compleet ontregeld

Alle toestanden, situaties en maatregelen waar we veelal wereldwijd mee te maken hebben gehad, zorgen nu voor flinke ontregelingen in voornamelijk de supply chain. Zowel leveranciers als afnemers komen voor nieuwe uitdagingen te staan. Een belangrijk onderdeel van het probleem is dat veel bedrijven extra op de kosten letten bij het doen van de inkopen. Er wordt zo goedkoop mogelijk ingekocht en hierbij wordt eigenlijk vergeten dat hiermee het risico op vertragingen en verstoringen toeneemt. Het gebeurt zomaar dat producten vijftien tot twintig weken langer onderweg zijn dan verwacht. Dan is het uiteraard onmogelijk om de klanten nog tevreden te stellen.

Is het van ver weg halen wel de beste keuze?

Bedrijven halen steeds meer producten uit landen die letterlijk of figuurlijk aan de andere kant van de wereld liggen. We hoeven er niet over te discussiëren dat producten uit China vaak veel goedkoper zijn dan wanneer dezelfde producten in de eigen omgeving worden ingekocht. Toch, levertijden van een half jaar voor producten vanuit China zijn tegenwoordig heel normaal. Dit levert moeilijkheden op het gebied van voorraadbeheer op.

Klanten vinden het niet acceptabel om zo lang op een product te moeten wachten, maar als de voorraad op is, dan blijven er weinig andere opties over. Het gevolg kan zijn dat klanten naar een concurrent gaan die wel snel kunnen leveren, wegens een grotere voorraad of het inkopen van de producten dichter bij ‘huis’. Uiteindelijk is het dan ook de vraag of het wel de beste keuze is om tegen de laagste prijs in te kopen vanuit een land hier ver vandaan.

Grote voorraden zijn vaak niet de oplossing

Het spreekt voor zich dat het inkopen van grotere voorraden de oplossing kan zijn. Toch levert dit vaak weer nieuwe problemen op, zoals op het gebied van opslag. Veel bedrijven hebben eenvoudigweg niet de ruimte voor het opslaan van extra voorraden. Daarbij wordt er veel risico genomen, want ook de verkopen zijn in deze tijden relatief onzeker. De coronapandemie heeft ons laten zien hoe snel iets kan veranderen, zeker als het om verkopen gaat. Het aanleggen van een grotere voorraad is dan ook een risico dat niet elk bedrijf wil nemen, en dat ook niet elk bedrijf zou moeten nemen.

Voorraadbeheer uitbesteden biedt kansen

Veel organisaties hebben moeite met het goed beheren van de voorraden. We zien veel verschillende uitdagingen, van het niet goed kunnen bijhouden van de voorraadstatistieken tot het ontbreken van voldoende ruimte voor het opslaan van voorraden. Van de Scheur Logistiek biedt hierin de oplossing. Wij beschikken over een groot warehouse met ruimte voor alle soorten voorraad, van klein tot zeer groot, ook als het niet op een pallet past. Wij maken gebruik van een realtime warehouse management systeem, zodat u altijd optimaal inzicht heeft in al uw voorraden. Wilt u meer weten over wat wij precies voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op.